سوالات دینی نهم درس اول

خودت را امتحان کن

1

 صفات ثبوتی و سلبی را تعریف کنید و برای هر یک دو مثال بزنید؟

 2

 راه های شناخت صفات خداوند را نام ببرید و درباره هرکدام به اختصار توضیح دهید.

3

 حمد و تسبیح خداوند به چه معناست؟وارتباط آن با صفات ثبوتی و سلبی چیست؟

سؤالات متن

1

 چرا ما انسان ها امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم؟

2

به نظرشما چرا رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید«ما عرفناک حق معرفتک:آن چنان که شایسته معرفت توست،تورا نشناختیم.»

3

 یکی از بهترین راه های دستیابی به شناخت صفات خداوند، مراجعه به ... است؟

4

توصیفی که خداوند از خود می کند توصیفی ... است.

5

دو نمونه از توصیفاتی که در قرآن از خداوند شده است را بگویید.

6

انه یعلم الجهر و ما یخفی: او هر ... و...  را می داند.

7

این آیه از قرآن اشاره به چیست؟« انه یعلم الجهر ومایخفی:او هر آشکار و نهانی را می داند.

8

خداوند مهربان و دوستدار بندگان است.  در این باره آیه ای از قرآن  همراه باترجمه بیاورید.

9

خداوند مجازات کننده چه کسانی است؟

10

 با توجه به آیه «ان الله لا یظلم الناس شیئاً، ولکن الناس انفسهم یظلمون: خداوند به مردم هیچ ستمی نمی کند بلکه این مردمند که به خود ستم می کنند»

توضیح دهید چگونه خداوند به مردم ظلم نمی کند؟

11

 قرآن می فرماید«ان الله یحب التوابین: همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد» توبه پذیر بودن خداوند در چه صورتی است؟

 

12

 احکام و قوانین خداوند بر بندگان به چه منظوری وضع شده است؟

13

 خداوند شکرگزار چیست و چگونه؟ 

14

 آیا می توان هر صفتی را که در مخلوقات می بینیم به خداوند متعال نسبت دهیم؟ توضیح دهید.

پاسخنامه

خودت را امتحان کن

1

 هر کمال و خوبی که مخلوقات دارند ار خالق خود دریافت کرده اند  چون کسی می تواند کمال و خوبی را به دیگری بدهد که خود نیز آن را دارا باشد،بنابراین خداوند سرچشمه همه خوبی ها و کمالات است.به این صفات ،صفات ثبوتی  می گویند مثل:قدرت و علم.

اما صفاتی که از مخلوق بودن و محدود بودن موجودات سرچشمه می گیرد  ، درخدای متعال نیست زیرا خداوند مخلوق و محدود نیست.به این صفات نیز صفات سلبی می گویند مثل:جهل و خستگی.

 2

 الف

 تفکر در قرآن ، که یکی از بهترین راه های دستیابی به شناخت صفات خداوند است زیرا توصیفی که خداوند از خود می کند ،توصیفی دقیق و بی نقص است.

  ب

تفکر در جهان آفرینش ، که از طریق آثار و نشانه های او ،که در سراسر جهان آفرینش متجلی است به ویژگی های او پی ببریم .

 3

  حمد به معنی «ستایش» و تسبیح به معنای «پاک و منزه دانستن » است.در حمد و ستایش ،همواره صفات ثبوتی خدا را بیان می کنیم ؛ می گوییم: خداوندا تو پروردگار جهانی ، تو رحمان و رحیمی . ودر تسبیح ،خداوند را از صفات سلبی پاک و منزه می داریم ؛ می گوییم : خدایا تو نیازمند نیستی ،تو شریک نداری.

متن

 1

 به دلیل توانایی های محدود خود.

 2

 زیرا ما انسان ها به دلیل توانایی های محدود خود،امکان شناخت کامل خدای نامحدود را نداریم ،اما به قدر توان و درک خود،می توانیم به شناختی محدود از خداوند ،دست یابیم.

 3

 کلام خداوند

4

دقیق و بی نقص 

5

خداوند بر همه چیز آگاه است.او از آنچه در قلب ما می گذرد ،آگاه است.

6

آشکار - نهانی

7

علم خداوند به هرچیزآشکارو مخفی.

 8

هوالغفور الودود: او آمرزنده و دوستدار بندگانش است.

9

 کسانی که به مبارزه با حق برخیزند و از گناه و سرکشی دست برندارند.

10

 خداوند به بندگانش ظلم نمی کند بلکه این انسان ها هستند که با گناهان وخطاهایشان به خود ظلم می کنند و خود را در مسیر گرفتاری و هلاکت قرار می دهند.

 

 11

در صورتی که انسان ها از گناه خویش پشیمان شوند و توبه کنند .

12

خداوند قصد سخت گرفتن بر بندگانش را ندارد بلکه می خواهد با این قوانین انسان ها را از پلیدی ها وناپاکی ها دورکند و آن ها را به سوی خوشبختی در هر دو جهان هدایت کند.

13

خداوند شکرگزار کارهای خوب بندگان است حتی اگر هیچ کس آن خوبی ها را نبیند ویا به چشم دیگران بی ارزش و کوچک بیاید.

14

خیر،زیرا برخی صفات از مخلوق و محدود بودن موجودات سرچشمه می گیرد در حالی که خداوند مخلوق و محدود نیست.



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







بلوک برترین برنامه ها